چرا بايد رطوبت و نم ساختمان را شناسايي و برطرف كنيم؟

نم و رطوبت در ساختمان باعث جلوه بدي مي شود و گاهي شدت رطوبت به حدي است كه همه ي نماي داخلي ساختمان را تحت الشعاع قرار مي دهد و باعث مي شود كه گچ ديوار كپك زده و به مرور ريخته شود. حتي در مواردي ديده شده است كه به علت تعلل در شناسايي منبع نم و رطوبت، گچ ديوار يا سقف به طور كامل ديده شده و لايه زيرين گچ كه يك لايه سيمان است، ديده مي شود.
علاوه بر به هم ريختگي نماي ساختمان، ممكن است باعث نشست ساختمان شود و ضرر مالي و جاني جبران ناپذيري به بار بياورد.
حتي براي افراد مسن تر و مستعد دردهاي استخواني نيز مشكل ساز خواهد بود. پس اين مهم است كه دلايل رطوبت را در ساختمان شناسايي كنيم. در ادامه مقاله به بررسي مهمترين آنها خواهيم پرداخت.

لوله كشي قديمي و فرسوده شدن لوله ها

بيشترين تماسي كه در اين خصوص با شعبات مختلف لوله بازكني تهران، گرفته مي شود نشان دهنده اين است كه يكي از عمده دلايل نم و رطوبت در ساختمان، مربوط به ساختمان هاي قديمي است كه به تبع آن سيستم لوله كشي نيز قديمي و فرسوده است. مشخص است كه در اين سيستم لوله ها دچار نشتي مي شوند و اتصالات آنها ضعيف و سست مي شود. در اين موارد بايد نسبت به تعويض لوله فرسوده و گاهي هم تعويض كل سيستم لوله كشي اقدام شود.
گاهي اوقات هم نشتي در سيستم لوله كشي نيست و مربوط به لوله لوازم متصل به سيستم مانند لوله آبگرمكن يا پكيج ديواري است. در اينگونه مواقع هم بايد از يك تكنسين باتجربه كمك گرفت تا نسبت به مشكل چكه كردن آب از لوله لوازم اقدام كند.

پارگي و آسيب ديدگي ايزوگام پشت بام

در مورد نم سقف ساختمان، اولين چيزي كه به ذهن همه مي رسد اين است بايد ايزوگام پشت بام را بررسي كرد. پشت بام هر ساختماني مي تواند آسيب پذيرترين قسمت آن ساختمان باشد. چرا كه به طور مستقيم در معرض تابش نور خورشيد، بارش برف و باران، يخ زدگي و عوامل بيروني ديگري است.
برخي پشت بام ها هم به جاي ايزوگام به وسيله قيرگوني عايق رطوبتي شده اند و موارد فوق در اين مورد هم صدق مي كند. به دليل شرايط آب و هوايي، فرسوده شدن و قدمت زياد، عايق رطوبتي پشت بام ساختمان از هر نوعي كه باشد ممكن است تخريب و يا در قسمت هايي آسيب ديده باشد كه در محل هاي آسيب ديده منجر به نشت آب و نفوذ آن به داخل مصالح ساختماني مي شود.
يكي از مسائلي هم كه همواره بايد به آن دقت كنيد اين است كه شير آب و شيلنگ كولرهاي آبي كه در پشت بام قرار دارند را به طور مداوم بررسي كنيد تا چكه نداشته باشند. البته كه براي سرويس كولر آبي و اتصالات آن، مي توانيد با سرويسكاران شعبه تخليه چاه تهران تماس بگيريد.

وجود ترك و تركيدگي در لوله ها

يكي ديگر از دلايل نم، تركيدگي لوله به دليل تغييرات دمايي است. مثلا در فصول سرد سال اگر لوله هاي در معرض يخ زدگي، به خوبي عايق حررتي نشده باشند، با يخ زدگي يا ورود آب گرم و تغييرات دمايي، دچار ترك و تركيدگي مي شوند. اين مورد را جدي بگيريد. چرا كه در صورت ناديده شدن مي تواند به ساختمان هاي مجاور سرايت كند و مشكل آفرين باشد. اگر سيستم لوله كشي ساختمان شما، به صورت توكار باشد، مي توانيد از شركت هاي مجهز به دستگاه نشت ياب بخواهيد تا محل نشتي لوله را بدون تخريب شناسايي كنند.
به نشتي و چكه هاي كم بي اعتنا نباشيد و همين موارد ريز در دراز مدت مي تواند منجر به يك مشكل بزرگ شود.

نشتي لوله فاضلاب

يكي ديگر از دلايل نم و رطوبت در ساختمان كه با بوي بد فاضلاب همراه است، نشتي در لوله فاضلاب است. به دليل فرسودگي لوله هاي فاضلاب، اين مشكل مي تواند به وجود بيايد. 

نم ساختمان بر اثر گرفتگي لوله فاضلاب

توجه داشته باشيد كه گرفتگي لوله هاي ساختمان هم مي تواند در صورت بي توجهي و عدم رفع گرفتگي، مشكل ساز شود. گرفتيگ به هر دليلي كه باشد موجب نشت آب از محل اتصالات و آب بندي لوله ها مي شود و به مرور داخل مصالح ساختماني ديوار يا كف نفوذ مي كند.

لوله كشي نامناسب هنگام ساخت ساختمان

صرفه جويي در هر موردي جايز نيست و براي سيستم لوله كشي بايد از لوله و اتصالات مناسب استفاده كنيد و از سرويسكاران باتجربه براي نصب لوله و اتصالات كمك بگيريد.

عايق بندي نادرست پشت بام، ديوار و سقف

سقف و ديوارهاي مستعد جذب رطوبت را به خوبي عايق رطوبتي كنيد. عدم توجه به اين مساله مي تواند منجر به دردسرهاي بعدي، نظير تخريب و تعمير و رفع رطوبت شود.

رطوبت زياد و نور مستقيم خورشيد

در مناطقي كه رطوبت هوا و بارندگي زياد است، بيشتر مستعد وجود رطوبت در ديوار و سقف ساختمان هستند. همينطور در مناطقي كه تابش نور خورشيد به صورت مستقيم و شديد است، دچار ترك در عايق رطوبتي ساختمان مي شوند.

شيب بندي غير اصولي پشت بام

گاهي اوقات نم در قسمت سقف ساختمان است و شما مطمئن هستيد كه مشكل نشتي و يا فرسودگي ايزوگام نداريد. در اينگونه مواقع معمولاً دليل وجود نم در سقف ساختمان به دليل شيب نامناسب پشت بام است كه موجب مي شود آب باران يا برف در يك قسمت پشت بام جمع شود و همين مساله باعث نفوذ رطوبت به داخل مصالح ساختماني در پشت بام و سقف خانه مي شود. بنابراين به هنگام ساخت ساختمان دقت كنيد كه شيب بندي اصولي در پشت بام رعايت شود.

 


برچسب‌ها: لوله بازكني ارزان،لوله بازكني فوري،لوله بازكني،لوله بازكني تهران،

بازدید:

[ ۱ ]