چاه بست توالت چیست؟

یکی از موارد پر تکرار که در بسیاری از خانه ها مردم با آن سر و کله می زنند، مبارزه با سوسک و حشرات موذی دیگری است که از چاه، لوله توالت و لوله حمام خارج می شوند. این مساله به خصوص برای خانم های خانه بسیار عذاب آور و چندشناک است. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم در خصوص نصب چاه بست، به عنوان یکی از راه کارهایی که می توان از خروج سوسک از لوله توالت، جلوگیری کرد بپردازیم. پس پیشنهاد می کنیم اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، این مقاله را تا پایان دنبال کنید اگر هم نیاز به مشاوره تلفنی دارید، با شماره لوله بازکنی فوری تماس بگیرید.

چاه بست توالت چیست؟

 

چاه بست، یک قطعه پلاستیکی به شکل گرد است که بر روی گلوگاه ورودی لوله توالت نصب می شود. حتماً در بسیاری از توالت های سنتی چاه بست را دیده اید و به دلیل نوع کاربرد و شکل آن، می دانید که فقط در توالت های سنتی قابل نصب است و در توالت فرنگی کاربردی ندارد. در توالت فرنگی تنها چیزی که می توان بر روی سنگ توالت قرار داد همان درپوش آن است. با توجه به انواع سنگ توالت، دو نوع چاه بست وجود دارد که به چاه بست توالت کوتاه و چاه بست معمولی معروف هستند.

کاربرد چاه بست توالت چیست؟

 

درپوش چاه توالت یا چاه بست شاید به نظر ساده بیاید، ولی یکی از کاربردی ترین قطعات در توالت های سنتی است که از افتادن اجسام در لوله توالت، خروج بوی بد از لوله، خروج سوسک و حشرات موذی از لوله جلوگیری می کند. البته امروزه به دلیل استفاده فراوان از چاه بست، انواع مختلفی از چاه بست در جنس های ژله ای، فلزی، وزنه ای و غیره در بازار وجود دارد.

جلوگیری از انتشار بوی بد فاضلاب
معمولاً تخمیر فضولات موجود در لوله توالت، منجر به انتشار گازهای بدبو و گاهاً سمی می شود. این گازها بنا به قوانین فیزیک به سمت بالا حرکت می کنند و وقتی به آب موجود در سیفون می رسند با آب ترکیب می شوند. خب مشخص است که این کنش و واکنش های شیمیایی منجر به بدبو شدن آب سیفون می شود که خود عاملی برای بوی بد توالت است. در این گونه مواقع با نصب چاه بست، از انتشار بوی بد فاضلاب جلوگیری کرد.
اگر توالت ساختمان شما از نوع توالت فرنگی است، نگران نباشید و با بستن درب سنگ توالت، می توانید از انتشار بو در فضا جلوگیری کنید.

جلوگیری از افتادن اشیا به داخل چاه فاضلاب
توالت های ایرانی، با توجه به ساختاری که دارند، دهانه بزرگی دارند که اگر شی یا جسمی در داخل توالت، بیوفتد، به راحتی از گلوگاه توالت رد می شود و به داخل لوله توالت می افتد. در این گونه مواقع، علاوه بر ناراحتی که از افتادن وسیله در توالت به وجود می آید، منجر به گرفتگی لوله توالت هم می شود. همین مساله یکی از بهانه های افراد برای تماس با شعبات تخلیه چاه می شود تا شی را از لوله توالت، خارج کنند. بماند که این کار چه دردسرهایی می تواند به دنبال داشته باشد. بنابراین با نصب چاه بست می توان از افتادن اشیا در لوله توالت جلوگیری کرد.
چاه بست علاوه بر کوچک کردن قطر گلوگاه ورودی لوله توالت، از افتادن اشیا سبک و گرفتن ضرب سقوط اجسام در لوله توالت، جلوگیری می کند. برای نصب چاه بست نیاز به تخصص خاصی نیست و می توان به راحتی آن را بر روی توالت سنتی، نصب کرد.
در توالت های فرنگی به دلیل نبود چاه بست، اگر شی خاصی در داخل سنگ توالت فرنگی بیوفتد به موقع دست به کار شوید و از فشردن دکمه فلاش تانک خودداری کنید زیرا با یک حرکت شتابزده شاید برای همیشه شی و وسیله خود را از دست بدهید.

جلوگیری از ورود سوسک ها و حیوانات موذی
مشخص است که چاه فاضلاب محل تجمع سوسک و حشرات موذی دیگری است که اگر راهی به سمت خارج از چاه داشته باشند، از ورود به محل درنگ نمی کنند و آسایش اهالی خانه را سلب می کنند. این مساله حاد از نظر خانم ها ی خانه را می توان با نصب چاه بست مناسب رفع کرد. شاید یکی از دلایلی که باعث شده چاه بست را به عنوان چاه بست سوسک بشناسند، کاربرد آن در جلوگیری از ورود سوسک به فضای سرویس بهداشتی است. 

آموزش نصب چاه بست توالت

 

نصب چاه بست بسیار ساده است و نیازی نیست که از سرویسکاران لوله بازکنی  در این زمینه کمک بگیرید. فقط کافیست که از یک وسیله مثل قلاب کمک بگیرید، چاه بست قدیمی را از سمت لبه ها به سمت بالا بکشید، چاه بست جدید را با توجه به مدل آن اگر دو درب باشد، طوری قرار دهید که به سمت چپ و راست باز شود و اگر تک درب باشد، باید درب چاه به سمت عقب باز شود.

انواع چاه بست
چاه بست ها با توجه به شکل ظاهری، دایره ای و بیضی شکل هستند. در سنگ توالت هایی که دهانه چاه آنها بیضی است، از چاه بست توالت بیضی شکل استفاده می شود و در جاهایی که نیاز به نصب چاه بست کوتاه باشد، از چاه بست های کوتاه می توانید استفاده کنید، چاه بست های کوتاه یک مشکل دارند و آن این است که درب آنها به طور کامل باز نمی شود.
بنابراین چاه بست ها با توجه به مدل دریچه آنها به دو نوع کلی تقسیم می شوند.

چاه بست تک دریچه ای
این چاه بست همانطور که از اسم آن مشخص است، یک در دارند و به هنگام استفاده کل دریچه باز می شود. البته معایبی هم دارند که می توان به موارد ذیل اشاره کرد.
از آنجاییکه فنر این چاه بست، باید کل وزن یک دریچه و باز و بسته شدن های آن را تحمل کند، خیلی زودتر خراب می شوند.
ممکن است سوسک های بزرگتر، به دریچه چاه بست بچسبند و خود را از آن عبور دهند و به فضای سرویس بهداشتی راه پیدا کنند.

چاه بست دو دریچه ای
این مدل همانطور که از اسم آن هم مشخص است، از دو دریچه تشکیل شده است که از طرفین به لولا وصل هستند و هنگام باز و بسته شدن، از وسط به طرفین باز می شوند. این نوع از چاه بست ها از چاه بست های تک دریچه ای بهتر هستند و توصیه می شود از آنها استفاده شود. از نظر جنس و مواد ساخت هم، چاه بستی بهتر است که از فنر مقاوم و پلاستیک براق تری ساخته شده است.

چند نکته در خصوص چاه بست

نصب چاه بست یکی از عوامل جلوگیری از گرفتگی لوله ها است که ما در لوله بازکنی ستارخان نیز همیشه به استفاده از آنها توصیه می کنیم.
همانطور که در طول مقاله هم توضیح داده شد برای توالت فرنگی چاه بستی وجود ندارد و درب توالت فرنگی همان پوششی است که تا حدودی می تواند از خروج بوی بد و گازهای سمی جلوگیری کند.
برای سنگ توالت های بیضی، به هیچ عنوان از چاه بست دایره ای استفاده نکنید چون در این صورت از کناره ها باز می ماند و کل عملکرد چاه بست مختل می شود.
چاه بست ها را باید هر چند وقت یکبار عوض کرد؛ چرا که جرم و کثیفی اطراف آن ها را می گیرد و خود منشأ بوی نامطبوع می شود.


برچسب‌ها: لوله بازکنی ارزان،لوله بازکنی فوری،لوله بازکنی،لوله بازکنی تهران،

بازدید:

[ ]