چرا باید رطوبت و نم ساختمان را شناسایی و برطرف کنیم؟

نم و رطوبت در ساختمان باعث جلوه بدی می شود و گاهی شدت رطوبت به حدی است که همه ی نمای داخلی ساختمان را تحت الشعاع قرار می دهد و باعث می شود که گچ دیوار کپک زده و به مرور ریخته شود. حتی در مواردی دیده شده است که به علت تعلل در شناسایی منبع نم و رطوبت، گچ دیوار یا سقف به طور کامل دیده شده و لایه زیرین گچ که یک لایه سیمان است، دیده می شود.
علاوه بر به هم ریختگی نمای ساختمان، ممکن است باعث نشست ساختمان شود و ضرر مالی و جانی جبران ناپذیری به بار بیاورد.
حتی برای افراد مسن تر و مستعد دردهای استخوانی نیز مشکل ساز خواهد بود. پس این مهم است که دلایل رطوبت را در ساختمان شناسایی کنیم. در ادامه مقاله به بررسی مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

لوله کشی قدیمی و فرسوده شدن لوله ها

بیشترین تماسی که در این خصوص با شعبات مختلف لوله بازکنی تهران، گرفته می شود نشان دهنده این است که یکی از عمده دلایل نم و رطوبت در ساختمان، مربوط به ساختمان های قدیمی است که به تبع آن سیستم لوله کشی نیز قدیمی و فرسوده است. مشخص است که در این سیستم لوله ها دچار نشتی می شوند و اتصالات آنها ضعیف و سست می شود. در این موارد باید نسبت به تعویض لوله فرسوده و گاهی هم تعویض کل سیستم لوله کشی اقدام شود.
گاهی اوقات هم نشتی در سیستم لوله کشی نیست و مربوط به لوله لوازم متصل به سیستم مانند لوله آبگرمکن یا پکیج دیواری است. در اینگونه مواقع هم باید از یک تکنسین باتجربه کمک گرفت تا نسبت به مشکل چکه کردن آب از لوله لوازم اقدام کند.

پارگی و آسیب دیدگی ایزوگام پشت بام

در مورد نم سقف ساختمان، اولین چیزی که به ذهن همه می رسد این است باید ایزوگام پشت بام را بررسی کرد. پشت بام هر ساختمانی می تواند آسیب پذیرترین قسمت آن ساختمان باشد. چرا که به طور مستقیم در معرض تابش نور خورشید، بارش برف و باران، یخ زدگی و عوامل بیرونی دیگری است.
برخی پشت بام ها هم به جای ایزوگام به وسیله قیرگونی عایق رطوبتی شده اند و موارد فوق در این مورد هم صدق می کند. به دلیل شرایط آب و هوایی، فرسوده شدن و قدمت زیاد، عایق رطوبتی پشت بام ساختمان از هر نوعی که باشد ممکن است تخریب و یا در قسمت هایی آسیب دیده باشد که در محل های آسیب دیده منجر به نشت آب و نفوذ آن به داخل مصالح ساختمانی می شود.
یکی از مسائلی هم که همواره باید به آن دقت کنید این است که شیر آب و شیلنگ کولرهای آبی که در پشت بام قرار دارند را به طور مداوم بررسی کنید تا چکه نداشته باشند. البته که برای سرویس کولر آبی و اتصالات آن، می توانید با سرویسکاران شعبه تخلیه چاه تهران تماس بگیرید.

وجود ترک و ترکیدگی در لوله ها

یکی دیگر از دلایل نم، ترکیدگی لوله به دلیل تغییرات دمایی است. مثلا در فصول سرد سال اگر لوله های در معرض یخ زدگی، به خوبی عایق حررتی نشده باشند، با یخ زدگی یا ورود آب گرم و تغییرات دمایی، دچار ترک و ترکیدگی می شوند. این مورد را جدی بگیرید. چرا که در صورت نادیده شدن می تواند به ساختمان های مجاور سرایت کند و مشکل آفرین باشد. اگر سیستم لوله کشی ساختمان شما، به صورت توکار باشد، می توانید از شرکت های مجهز به دستگاه نشت یاب بخواهید تا محل نشتی لوله را بدون تخریب شناسایی کنند.
به نشتی و چکه های کم بی اعتنا نباشید و همین موارد ریز در دراز مدت می تواند منجر به یک مشکل بزرگ شود.

نشتی لوله فاضلاب

یکی دیگر از دلایل نم و رطوبت در ساختمان که با بوی بد فاضلاب همراه است، نشتی در لوله فاضلاب است. به دلیل فرسودگی لوله های فاضلاب، این مشکل می تواند به وجود بیاید. 

نم ساختمان بر اثر گرفتگی لوله فاضلاب

توجه داشته باشید که گرفتگی لوله های ساختمان هم می تواند در صورت بی توجهی و عدم رفع گرفتگی، مشکل ساز شود. گرفتیگ به هر دلیلی که باشد موجب نشت آب از محل اتصالات و آب بندی لوله ها می شود و به مرور داخل مصالح ساختمانی دیوار یا کف نفوذ می کند.

لوله کشی نامناسب هنگام ساخت ساختمان

صرفه جویی در هر موردی جایز نیست و برای سیستم لوله کشی باید از لوله و اتصالات مناسب استفاده کنید و از سرویسکاران باتجربه برای نصب لوله و اتصالات کمک بگیرید.

عایق بندی نادرست پشت بام، دیوار و سقف

سقف و دیوارهای مستعد جذب رطوبت را به خوبی عایق رطوبتی کنید. عدم توجه به این مساله می تواند منجر به دردسرهای بعدی، نظیر تخریب و تعمیر و رفع رطوبت شود.

رطوبت زیاد و نور مستقیم خورشید

در مناطقی که رطوبت هوا و بارندگی زیاد است، بیشتر مستعد وجود رطوبت در دیوار و سقف ساختمان هستند. همینطور در مناطقی که تابش نور خورشید به صورت مستقیم و شدید است، دچار ترک در عایق رطوبتی ساختمان می شوند.

شیب بندی غیر اصولی پشت بام

گاهی اوقات نم در قسمت سقف ساختمان است و شما مطمئن هستید که مشکل نشتی و یا فرسودگی ایزوگام ندارید. در اینگونه مواقع معمولاً دلیل وجود نم در سقف ساختمان به دلیل شیب نامناسب پشت بام است که موجب می شود آب باران یا برف در یک قسمت پشت بام جمع شود و همین مساله باعث نفوذ رطوبت به داخل مصالح ساختمانی در پشت بام و سقف خانه می شود. بنابراین به هنگام ساخت ساختمان دقت کنید که شیب بندی اصولی در پشت بام رعایت شود.

 


برچسب‌ها: لوله بازکنی ارزان،لوله بازکنی فوری،لوله بازکنی،لوله بازکنی تهران،

بازدید:

[ ]